PLEASE CLICK FOR ME !

Assalamualaikum's to all my readers, SILENT readers and also to the HACKERS :: Nursyahida/Scha is here.. If u had any comment, just comment at my entry.. If u want to Follow this blog, i will appreciate that's much.. And If u want to Exchange Link, Just insert your name and LINK here.. I will Follow u back and comment on ur blog.. =).. THANKS VISIT MY BLOG =D

08 March 2011

Today Is Women Day!

Asslamualaikum....
Salam semua...especially, hamba Allah yang asyik membaca ini...
And, most special to all Women on diz world...
Happy Women's Day..


ABOUT WOMEN'S DAY // HARI WANITA




Untuk pengetahuan semua, tarikh ini, 8 Mac adalah tarikh istimewa yang diraikan sebagai Hari Wanita Sedunia @ Antarabangsa (International Woman’s Day). Manakala 8 Mac 2011 bersamaan hari Selasa, hari ini pula merupakan sambutan Hari Wanita Sedunia ke 100 tahun.Tema Hari Wanita Sedunia untuk 2010 ialah “Equals Right, Equal Opportunities : Progress For All”. Begitu juga tema Hari Wanita Sedunia untuk tahun 2011 iaitu “Kesamarataan peluang terhadap pelajaran, latihan, sains, dan teknologi : laluan kerjaya terpuji untuk wanita”.

Tidak kira la Siapa anda, mahupun dimana jua anda berada, selagi anda bergelar wanita mahupun perempuan, Hari Wanita Sedunia iaitu hari ini adalah hari Untuk Anda dan saya. Indah kan kalau pada Hari ini Wanita dilayan seistimewa mungkin, bangun daripada tidur dikejut mesra bersama sejambak  bunga, sarapan disediakan suami tersayang, dan pendek kata, bestnya kalau hari ini sahaja dilayan seperti Permaisuri Mahligai Istana yang Dibina… Dan Saya.. Saya Mahu jadi seorang Puteri Raja… **sempat berangan**…

Mengapa Hari Wanita Sedunia ini diraikan?

Ø     Mungkin itu yang menjadi persoalan memandangkan tiada hari khas untuk lelaki..**maaf ea**.. Sambutan Hari Wanita Sedunia pada 8 Mac dijadikan simbolik kepada kejayaan wanita seluruh dunia yang berjuang untuk persamaan hak, keadilan, keamanan, dan kemajuan dalam hidup mereka. Sejarah perjuangan ini adalah daripada peristiwa mogok besar-besaran beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York yang berlaku pada tarikh 8 Mac 1957.

Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarikh ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai Hari Wanita Sedunia.

To all of  womens here : Happy Women's Day..




Create With Love : Nursyahida Daud : This Blog is My Mine

1 comment:

4miN93~~ said...

ada err hari wanita sedunia tak pernah dengar pon ...hahaha..apa2 pon selamat hari wanita..keh2

salam perkenalan dr amin..
td masuk jumpa awek comel lak( header at atas tu)..

ok kita jumpa lagi
http://beloganakmuda.blogspot.com